• OMX Baltic−0,31%262,2
  • OMX Riga0,52%882,11
  • OMX Tallinn−0,18%1 688,85
  • OMX Vilnius−0,03%1 003,23
  • S&P 500−0,19%5 702,55
  • DOW 300,09%42 063,36
  • Nasdaq −0,36%17 948,32
  • FTSE 1000,09%8 237,37
  • Nikkei 2251,53%37 723,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,06
  • OMX Baltic−0,31%262,2
  • OMX Riga0,52%882,11
  • OMX Tallinn−0,18%1 688,85
  • OMX Vilnius−0,03%1 003,23
  • S&P 500−0,19%5 702,55
  • DOW 300,09%42 063,36
  • Nasdaq −0,36%17 948,32
  • FTSE 1000,09%8 237,37
  • Nikkei 2251,53%37 723,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,06
  • 06.11.15, 12:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Aljas: riigi rahasüst Estonian Airi oli vale otsus

Tagantjärele on selge, et osa plaane, mille järgi riik Estonian Airi raha paigutas, olid ebareaalsed ning seega oli riigi rahapaigutus lennufirmasse vale, ütles Estonian Airi eksjuht Andrus Aljas.
Estonian Airi endine juht Andrus Aljas leiab, et lennufirma probleemide taga olid omanike ebareaalsed ambitsioonid.
  • Estonian Airi endine juht Andrus Aljas leiab, et lennufirma probleemide taga olid omanike ebareaalsed ambitsioonid. Foto: Andres Haabu
Aljas juhtis Estonian Airi aastatel 2008-2011. Ta alustas siis, kui majanduskriis juba paistis ning koostati plaane selle üle elamiseks.
„2010. aastaks saavutasime kõik püstitatud eesmärgid. Ettevõte päris kasumisse ei jõudnud, aga saavutasime vähemalt selle, millega plaanisime kriisist läbi tulla,“ rääkis Aljas.
Ta selgitas, et tagantjärele on väga raske öelda, kas riik pani Estonian Airi raha liiga kergekäeliselt või mitte.
„Selle kapitalipaigutuse aluseks olid ju samuti ilmselgelt konkreetsed plaanid, kuid see, kas need plaanid olid reaalsed või mitte, on küsimus hindajatele. Praegu võib öelda, et osa neist plaanidest olid täiesti ebareaalsed, järelikult tehti selle rahapaigutusega vale otsus, aga see on ju tagantjärele tarkus. Ma ei julge küll öelda, et keegi oleks läinud tahtlikult Estonian Airi rahaga üle külvama,“ lausus Aljas.
Aljas rääkis, et ka juba tema ajal tegi riik Estonian Airi esimesi kapitalipaigutusi.
„Me tegime plaani ja selle ka täpselt täitsime. Ka hilisema raha pani riik Estonian Airi vastavalt plaanile, aga see plaan jäi selgelt täitmata. Ilmselt Euroopa Komisjon vaatas siis, et firmasse pannakse jätkuvalt raha sisse, aga midagi põhimõttelist seal ju ei muutu. Tol ajal, kui mina Estonian Airi juhtisin, polnud riigiabi teema nii aktuaalne, et ma oleks end sellega niivõrd täpselt kurssi viinud.“
Liiga suur tükk
Aljase sõnul on võimatu öelda, mis hetkest hakkas Estonian Air alla käima.
„Kui omanike ootused lähevad liiga suureks ja hakatakse tegema majanduslikult täiesti ebaloogilisi otsuseid, ei saagi asjast midagi välja tulla. Kõik need korrad, mil Estonian Air on võtnud asja rahulikult ja lennanud nendesse sihtkohtadesse, mille järele on reaalselt olnud nõudlus, on ka tulemus olnud täiesti rahuldav,“ sõnas ta. „Aga niipea, kui on proovitud ambitsiooni üles kütta, on asjad läinud väga kehvasti. Omanikuvahetus oli see, mis ambitsioone üles kütma hakkas."
Samas oli omanikuvahetus tema sõnul paratamatu, sest hetkel, mil Eesti riik Estonian Airi üle võttis, oli ettevõte juba keerulises seisus. Uue omaniku oleks pidanud Estonian Airile nagunii leidma.
"Kooliraha oli väga suur ja tegelikult mitte vajalik, aga nüüdseks peaks igaühele selge olema, et majandusseadused kehtivad ka Tallinnas,“ märkis Aljas.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.09.24, 13:51
Sileni vaikuseruumid liiguvad taastuvenergia abil nullheite suunas
Unikaalseid vaikuseruume tootev Silen kasutab nüüdsest vaid taastuvenergiat, kuna ettevõtte kestlikumaks muutmine annab eksporditurgudel märgatava konkurentsieelise.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele